Personalchef
Spela filmen

Personalchef

Personalchefen är ansvarig för all personal på företaget, inom en organisation eller en myndighet.

Personalchefen har det yttersta ansvaret för fördelning av arbetsuppgifter, schemaläggning, att personalmöten planeras in med jämna mellanrum, att medarbetarsamtal äger rum mm.

Beroende på vilken arbetsplats du är verksam på och hur stort företaget är, kan även andra arbetsuppgifter ingå, t ex att ha uppföljningsmöten veckovis med de beställningsansvariga gällande säljresultat och planering av kommande vecka.

På mindre företag och i små organisationer kan en personalhandläggare / personaladministratör i praktiken ha arbetsuppgifter som en personalchef brukar ha, men där arbetsuppgifter och ansvar är något mindre omfattande än i medelstora och stora verksamheter.

Utbildning

Många personalchefer har akademiska utbildningar inom personalhanering eller är socionomer i grunden. Det finns dock egentligen inte några strikta krav på vilken utbildning en personalchef behöver ha.

På gymnasiet rekommenderas utbildning på Samhällsvetenskapsprogrammets inriktning Beteendevetenskap och Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik.

Övrigt

En person med personalvetarkompetens kan arbeta som Head of talent transformation, som ser till att människors kompetens omsätts i praktiken.

Visa mer
Visa mindre

    Få hjälp att hitta rätt utbildning

    Vill du få hjälp att hitta en utbildning som passar dig? Fyll i formuläret nedan så matchar vi samman dig med utbildningar som leder till yrket. Du får förslagen via vår systersajt, Studier.se.


    Beskriv inriktning på utbildningen, så vi kan hitta de bästa förslagen för just dig.

    MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

    Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
    Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
    OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.