De som arbetar med personalfrågor kan ha många olika yrkestitlar, t ex Personalansvarig, HR-administratör, HR-utvecklare och Personaladministratör m fl.
HR är en vanlig förkortning av ett engelskt uttryck ”Human Resources” det vill säga närmast ”personalresurser” och betecknar medarbetarnas kompetens som finns i företaget eller inom en organisation.
I ett större företag är det vanligt att specialisera sig på något område, till exempel rekrytering, och i så fall kan man vara anställd som Rekryterare. I ett mindre företag är det vanligt att en och samma person sysslar med alla typer av personalärenden.
I personalarbetet kan det ingå att:
- utreda personalbehovet i företaget
- sköta rekrytering, annonsering, göra intervjuer och ta in referenser
- planera och genomföra introduktion för nyanställd personal
- planera kompetensutveckling för alla anställda
- ta fram underlag inför förhandlingar om löner och anställningsvillkor
- delta eller representera arbetsgivaren vid förhandlingar
- arbeta med frågor om arbetsmiljö och jämställdhet
- ge råd och hjälp i sjuk- och hälsofrågor, ofta i samarbete med företagshälsovården
- arbeta med omplacering av personal till nya arbetsuppgifter
- administrativa uppgifter
I arbetet kan det också ingå att representera företaget eller organisationen på till exempel rekryteringsmässor eller arbetsmarknadsdagar eller på andra liknande event.
Som personalansvarig i en organisation är man arbetsgivarens representant.
Personalvetare med yrkeserfarenhet startar också egna konsultföretag specialiserade på några av de arbetsområden som nämnts eller till exempel ledarskapsutveckling.
Inom bemannings- och kompetensföretagen arbetar personalspecialisten som bland annat rekryterare, konsult och utbildare. Då är man anställd av bemanningsföretaget men ”hyrs ut” till ett annat företag för att arbeta med personalfrågor.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Flertalet uppgifter inom personaladministrationen kräver goda kunskaper om gällande lagstiftning. Det kan till exempel vara lagarna om anställningsskydd, medbestämmande, pensionsavtalen och arbetsrätten i övrigt.
Många personalspecialister har både en högskole/universitetsutbildning inom "personalhantering" och flerårig arbetslivserfarenhet med personalfrågor på lägre nivå.
På gymnasiet rekommenderas det i första hand utbildning på samhällsvetenskapsprogrammets inriktning Beteendevetenskap, men även andra utbildningar kan vara passande, t ex utbildning från Ekonomiprogrammet eller från Handels- och administrationsprogrammet.
Övrigt
En person med personalvetarkompetens kan arbeta som Head of talent transformation, som ser till att människors kompetens omsätts i praktiken.
Länktips
- yhguiden.se - om arbetsmarknaden efter en yrkeshögskoleutbildning
- yhguiden.se - "Vill du ha bästa chansen att få jobb?"
- av.se/arbetsmiljoarbete - Medicinska kontroller i arbetslivet
- arbetslivskoll.se - fyra kortfilmer om arbetsmiljö
- framtid.se - frågor man kan få på en anställningsintervju
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret