Personaladministratör

Personaladministratör

Som personaladministratör tar man hand om det administrativa arbetet kring personal på företaget eller i organisationen.

Det kan innebära att ta hand om nyrekryteringar, avtal, introduktion av nyanställda, friskvård, pensioner och löner. Innehåll i arbetsuppgifterna kan variera ganska mycket, beroende på vilket och hur stort företaget eller organisation man är anställd i.

Utbildning

Ett vanligt krav är för att få anställning är någon form av eftergymnasial utbildning, på högskola/universitet eller på en Yrkeshögskola. Helst ska utbildningen ha juridisk, ekonomisk eller beteendevetenskaplig inriktning. 

Övrigt

En person med personalvetarkompetens kan arbeta som Head of talent transformation, som ser till att människors kompetens omsätts i praktiken.

Visa mer
Visa mindre

    Få hjälp att hitta rätt utbildning

    Vill du få hjälp att hitta en utbildning som passar dig? Fyll i formuläret nedan så matchar vi samman dig med utbildningar som leder till yrket. Du får förslagen via vår systersajt, Studier.se.


    Beskriv inriktning på utbildningen, så vi kan hitta de bästa förslagen för just dig.

    MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

    Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
    Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
    OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.