Så hittar du tillbaka till rutinerna

Så hittar du tillbaka till rutinerna

Hur hittar du tillbaka till rutiner egentligen? Och hur vänjer du dig vid att vara tillbaka på det fysiska kontoret? Frågorna kan vara flera när det är dags för många att återvända till den fysiska arbetsplatsen. En del är lyckliga över att vara tillbaka, andra rädda för hur vardagen kommer se ut. Arbetsuppgifterna ska göras på en specifik plats vid en specifik tid och det är också dags för snicksnack vid kaffemaskinen, kopiatorn och i lunchrummet. Oavsett om du är taggad till tusen eller orolig över att komma tillbaka har vi samlat ett gäng tips som hjälper dig hitta tillbaka till gamla, eller nya, rutiner. 

Det viktigaste är att du ser till att hitta de rutiner som passar dig. Människor är alla unika individer och har olika behov. Se till att göra det som funkar bäst för just dig. För en del handlar det om att gå upp i tid, hinna med en morgonkaffe i soffan eller gå en promenad i morgonsolen. För andra handlar det om att få tillräckligt många timmar sömn, bra matrutiner eller tid för sina intressen. Oavsett vilken sorts människa du är underlättar du vardagen med bra rutiner så du vet vad du ska göra och slipper fundera en gång extra. Dessutom tenderar rutin att minska stress och ångest. 

När du är tillbaka på din arbetsplats är det viktigt att socialisera dig igen. Under pandemin har avsaknaden av sociala sammanhang varit tydlig för många. Många har inte sett sina kollegor sedan pandemin bröt ut. En del känner nog att jobbet blir roligare när det är dags att jobba tillsammans med sina kollegor igen. Dessutom återkommer det vardagliga snacket vid fikabordet och möjligheten att ta hjälp av en kollega när det kört ihop sig. Fördelen med kontoret är att sammanhållningen kan bli starkare och det blir lättare att hjälpas åt igen. 

Men att vara tillbaka på kontoret passar inte alla. Du kanske känner att du får mindre gjort när du sitter i ett rum fullt av människor eller tappar koncentrationen när det händer saker runt omkring dig. För att motverka att din att-göra-lista fylls på utan möjligheten att slutföra dina uppgifter kan du se till att avsätta tid bara för dig. Det kan du göra genom att avsätta en dag i veckan eller några timmar vid olika tillfällen när ingen får störa dig. Se till att du inte bokar några möten eller tar onödigt snack vid kaffemaskinen under din egen tid. Om du avsätter tid och fokuserar på att slutföra dina uppgifter finns det säkert tid över för småsnack också. 

Tips; om du tycker omställningen är svår – prata med din arbetsgivare – kanske finns det möjlighet att fortsatt jobba helt eller delvis hemifrån!

Nu hoppas vi du ska känna dig redo att inta kontoret igen.

Lycka till!