Telefonisten är oftast den första person man kommer i kontakt med på ett företag. Det är vanligt att samma person sköter både telefonistens och receptionistens arbetsuppgifter. Arbetet kräver att man har lätt för att bemöta okända människor och tycker om att ge god service.
Många telefonister och receptionister är anställda av bemanningsföretag vilket innebär att vara uthyrd till en arbetsplats på heltid eller att arbeta som backup-personal när ordinarie personal är frånvarande. En del större företag har lagt ut arbetet i telefonväxeln och receptionen på entreprenad, vilket betyder att hela verksamheten sköts av anställda på ett bemanningsföretag eller är utlagt på ett callcenter.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Ingen speciell utbildning krävs. Man kan bli oftast upplärd på arbetsplatsen, ofta av en mer erfaren kollega, men även internutbildning kan ges av arbetsgivaren.
Att ha gymnasiekompetens kan ställas som ett krav för att få anställning.
Arbetsplats
Telefonister och receptionister arbetar hos myndigheter, inom kommun och landsting eller inom det privata näringslivet. Man kan också bli inhyrd via ett bemanningsföretag.
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret