Som medietränare arbetar du i första hand med att träna de som ska representera ett företag eller organisation att hantera frågor från media om det skulle uppstå en kris. Målsättningen är att förhindra eller dämpa ett mediedrev och på så sätt undvika förtroendekriser.
Det finns ett antal olika yrkesnamn för alla som jobbar med liknande arbetsuppgifter, till exempel medierådgivare, krisrådgivare, krishanteringsexpert, expert på kriskommunikation m.fl.
Medietränare hjälper företag inom Svenskt Näringsliv, organisationer och myndigheter med att stötta enskilda personer, men också hela bolag och ledningsgrupper med akut krishantering, medieträning och strategier för mediehantering. De agerar som strategiskt och operativt stöd till talespersoner och krisgrupper.
Det är också vanligt kriskonsulter samtidigt arbetar som föreläsare, författare till böcker eller journalist/skribent. I sina böcker, artiklar och blogginlägg skriver de om krishantering och kriskommunikation och delar med sig av tips och erfarenheter på området.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
För att kunna arbeta inom detta område behöver du en gedigen teoretisk grund och praktisk erfarenhet av komplexa kriser och mediala granskningar.
Relevant utbildningsbakgrund är utbildningar till journalist, HR-specialist och/eller samhällsvetare. Tidigare arbetslivserfarenhet som de flesta professionella medietränare/krishanterare har är PR-konsult. De flesta inom branschen har studerat förtroendekriser och kriskommunikation på akademisk nivå. Många också är eller tidigare har varit forskare vid högskolor/universitet.
Bra grundutbildning ges på gymnasiets Samhällsvetenskapsprogrammet, inriktning Medier- information och kommunikation
Länktips
- yhguiden.se - "Vill du ha bästa chansen att få jobb?"
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret