Förkortning SEM står för det engelska uttrycket Search Engine Marketing. SEM-specialister kallas ofta också för search marketing strategists.
Har du ett stort intresse för Google Analytics och onlinemarknadsföring och är en driven person? SEM-specialister arbetar med stort eget ansvar och möjlighet att själv påverka utformningen av sina arbetsuppgifter. Som SEM-specialist är du involverad i många olika projekt, vilket kan både vara stimulerande med också innebära ett högt arbetstempo.
SEM-specialister ingår ofta i marknadsteam och har som sina huvudsakliga uppdrag att öka trafik och driva konvertering från organisk och betald söktrafik.
Som SEM-specialist arbetar du med analys och optimering av sökmotormarknadsföring. Det handlar om systematiskt arbete med sökordsanalyser, innehåll, ranking, inlänkar, proaktivt och förutseende skapande av strategier för SEO och SEM.
SEM-specialisten är delaktig i utvecklingen av digitala plattformar med särskilt ansvar sökoptimering, analys av trender, rapportering samt uppföljning.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Eftergymnasial utbildning inom marknadsföring, digital utveckling och/eller media krävs.
Vidare behöver du ha goda kunskaper i Google Analytics och mycket god kommunikativ förmåga samt välutvecklad språkkänsla.
Personliga egenskaper
För att lyckas i yrkesrollen som SEM-specialist behöver du ha stor förståelse för de mekanismer som påverkar struktur, kvalitet och optimering och ha stor kunskap om de målgrupper företaget eller organisationen vill nå.
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret