Digital Imaging Technician

Digital Imaging Technician

Digital Imaging Technician (DIT) är ett ganska nytt yrke inom Filmbranschen, tekniken förändras i snabb takt och med den förändras även yrkesrollerna inom filmbranschen. 

DIT's arbetsfunktion inom filmbranschen skapades när RED-kameran kom ut på marknaden men DIT's viktigaste verktyg är utan konkurrens en dator. DIT är dock även expert på att använda en RED-kamera, både kamera-tekniskt och post-tekniskt.

När digitala filmkameror kom ut på marknaden, hade filmproduktionerna oftast en runner som använde en laptop och en bärbar hårddisk för att kopiera den inspelade film-materialet. Nu gör en DIT en tillfällig grading på plats för klippningen i stället. Då vet fotografen ungefär hur det kommer att se ut i slutändan.

DIT's viktigaste arbetsuppgift vid filmproduktionen är att göra backup på materialet och kolla igenom det. Jobbet sker kontinuerligt under inspelningen, DIT tar emot minneskort från C-fotografen och kopierar det till minst tre olika källor.

DIT använder ett Raid-system, en seriekoppling av hårddiskar. Med hjälp av ett sådant system får man en väldigt stor hårddisk eftersom datorn ser de seriekopplade hårddiskarna, eller Raid-systemet, som en hårddisk. Ofta använder en DIT även en så kallad Transfer Disc och det är den som sedan går till klipparna.

DIT använder några olika program för att göra säkra kopieringar. Sedan synar DIT materialet så att det inte är några tekniska fel, till exempel att det inte är flimmer från lampor eller att det är någon inställning i kameran som är fel.

DIT jobbar nära fotografen eftersom man sätter "looken". Eftersom en DIT ofta gör en snabb grading på plats så måste fotografen ha godkänt den looken de skapar. DIT jobbar nära B-fotograf och C-fotograf. B-foto för att det är denne som har hand om utrustningen och C-fotograf levererar allt inspelat material till en DIT.

Utbildning

Grundläggande utbildning finns på bl a gymnasiets El- och energiprogrammet, Estetiska programmet eller Teknikprogrammet.

Passande utbildning kan finns inom Yrkeshögskolan samt inom andra utbildningsformer.

Framtidsutsikter

Trender, mönster och beteenden skiftar otroligt fort på Internet; att ständigt implementera nya verklighetsanpassade digitala strategier blir därför många gånger avgörande för varumärken i deras interaktion med kunderna.

Behovet av kompetent personal som skapar, förstår och analyserar digitala kampanjer och aktiviteter ökar bland företag och organisationer i så gott som inom alla branscher och kunskapsområden. Det är mycket svårt att förutspå hur arbetsmarknaden ser ut inom det aktuella område inom de närmsta åren.

Visa mer
Visa mindre

    Få hjälp att hitta rätt utbildning

    Vill du få hjälp att hitta en utbildning som passar dig? Fyll i formuläret nedan så matchar vi samman dig med utbildningar som leder till yrket. Du får förslagen via vår systersajt, Studier.se.


    Beskriv inriktning på utbildningen, så vi kan hitta de bästa förslagen för just dig.

    MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

    Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
    Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
    OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.